tirsdag den 20. januar 2009

Man tager...

...halvdelen af en færdig pakket rugbrødsblanding - altså 500 gr. Blandes sammen med ligeså meget hvedemel - eller hvid hvede (som her). Opløs 25 gr gær i 7 dl vand og kom melblandingen i. Rør godt sammen. Dejen skal være ret våd, og skal ikke æltes, blot røres sammen med ske. Altså ingen grisede fingre :-) Hæver i 1-1½ time. Sæt dejen på pladen med to skeer. Jeg sætter klatterne ret tæt, så brødene bare skal brydes. Hæver 30 min. på pladen...

Bages i ca. 20 min. ved 200 grader nederst i ovnen - eller varmluft ved 180 grader.

... og voila! Rugbrødsboller - perfekte til madpakken, eller bare til mellemmåltid. Er også supernemt til brøddag i børnehaven, og ungerne elsker dem! Nogle gange hælder jeg bare dejen ud i en bradepande, bager en hel plade og skærer ud i tern bagefter.


2 kommentarer:

Karen sagde ...

Uhm....det skal vel prøves?

Alt vel der nord på?

Karen

Camilla sagde ...

Åh Mette din bette overskudsmor. Må jeg være dit plejebarn. Jeg trænger sådan til en værge. Jeg tror jeg har fået en vinterdepression.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...