fredag den 8. maj 2009

Arvestykke...

Jeg har arvet dette gamle leksikon. Ingvald Lieberkind - Dyrenes Verden. Han er vist bedre kendt som Dr. Lieberkind. Jeg kan ikke huske manden, men kan huske at jeg har fået fortalt om ham. Han døede i 1972, der var jeg 1 år gammel. Jeg har læst lidt om ham på nettet, og det var en meget spændende mand. I hvert fald en meget vidende mand. Der står bl.a. om ham:

"Hans speciale var pighude, d.v.s. hovedsagelig søstjerner. Han opnåede doktorgraden i 1937 på en afhandling om hæfteorganerne hos haletudser og deres betydning for paddernes slægtsskabsforhold."

Og det er der jo selvfølgelig også nogle der skal gå op i :)

Det er faktisk nogle rigtig flotte bøger. Der står ingen årstal i, men jeg kan læse mig frem til, at Dyrenes Verden er skrevet i årene omkring 1937-39. Der var en serie på i alt 44 hæfter, som senere er blevet samlet til de 10 bind, som dette leksikon indeholder. Vi har alle 4 siddet hele formiddagen, og forbybet os, fundet sjove billeder af mærkelige dyr, farlige dyr og dyr, vi ikke anede fandtes. Bøgerne er skrevet på en meget sjov måde, næsten talesprog, og man kan næsten fornemme forelæsningen, som han sikkert har afholdt om emnet.
Der er sikkert ikke noget, man ikke kan finde på nettet, men det er meget sundt, at sidde med bøgerne i stedet. Og hvem ville have googlet "snabeligler" og "søpølser" sådan uden videre?? :)


3 kommentarer:

Manna sagde ...

I min barn/ungdom havde I. Lieberkind en Tv- udsendelse. Husker vi sad klinet til den sort/hvide skærm for at se manden med den store viden. Stadig kan jeg huske hans specielle stemme.

Anne sagde ...

Dr. Lieberkind var en del af mine bardoms-børneudsendelser...han var fantastisk at høre på...jeg kan høre hans stemme for mig :-)
Pas godt på dine bøger :-)

Anne sagde ...

Hvor sjovt Manna, at vi begge kan høre hans specielle stemme :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...