torsdag den 16. august 2012

Sprogspasser...

Jeg er en sprogspasser! Jeg kan ikke udstå, når nogle ikke taler korrekt! I en reklame i radioen for tiden nævnes der bl.a. en ekspressomaskine... Det er muligt at kaffen bliver lavet hurtigt, men det har intet med ekspres at gøre, og det hedder altså en espressomaskine!
Så er der nogle der om afstand siger 10 kilometer, men 1 kilomet!!?
Eller andre som spiser en advocado! Hvad fanden er det?! Det hedder en avocado!
Jeg kunne sikkert blive ved lidt endnu, men nøjes med at være stille irritabel og retter ikke (ret meget) på mine medmennesker :)

19 kommentarer:

Berit sagde ...

Den med "ekspressomaskinen" hørte jeg også idag! Sikke en brøler...

Du er heldigvis ikke alene! ;-)

Kirsten sagde ...

Hahaha - jeg kommer (desværre) også til, at rette mennesker omkring mig, især mine egne børn, men selvfølgelig også eleverne i mine klasser. Men noget jeg især bider mærke i er - ligger/lægger, hendes/sin, osv.

Mette G. sagde ...

Jeg må også melde mig under fanerne. Det klør simpelthen vildt i mine ører, når jeg hører de ting. OG jeg bor i et område, hvor man ikke skelner ret meget mellem ligge og lægge. På trods af, at jeg efterhånden har boet her i mange år, stritter alt stadig på mig, når jeg for eksempel hører: jamen, den lagde lige der på bordet - nej, det hjorde den IKKE! Den lå!

Boselade sagde ...

Hi Hi....
Jeg er en af dem i retter ;-0
Jeg siger faktisk ting forkert med vilje, især når jeg er sammen med bestemte personer... Bare for at drille deres trang til at rette på mig ;-9
Men i reklamer skal man tale korekt!

Lydert sagde ...

Hvor jeg kender det, har ind imellem lyst til at sætte røde streger under artikler i avisen og sende den retur til journalisterne

Connie sagde ...

Åh det kender jeg godt, jeg hader allermest at mange ikke kan skelne mellem Yndling og yngling, det er bare ikke det samme, men meget udbredt i blogland.

Linda sagde ...

Eller hvad med "psykriatisk"?

Eva sagde ...

Det er skønt at have lidt at irriteres over.
Min datter læser Lingvistik (Sprogvidenskab) på universitetet, og det har faktisk gjort hende meget mere rummelig og nysgerrig overfor andres sprog. Måske skulle man starte på uni....?

Karina sagde ...

Hihi du lyder som min mand ;o)

Johannembv sagde ...

Jeg har det på fuldstændig samme måde! Jeg han bidrage med hångklæde. Og så stiller man ikke spørgsmålstegn ved noget, enten stiller man spørgsmål eller også sætter man spørgsmålstegn.
Mvh. Johanne - der også vil sige tusind tak til dit meget hurtige svar på mail vedr. glade striber den anden aften :-)

Lotteriet sagde ...

Eller bor i FrederiKcia.. Argh..

Mht hångklæde.. Jeg er rimelig velbevandret i den menneskelige anatomi, men har dog endnu ikke fundet ud af, hvor "hången" sidder.. :O)

Av av mine tæer, de kramper ..

Lotte :O)

Joan sagde ...

Åh ja, kom lige til at tænke på datterens kollega som serverede KAMPSTEG...... (kamsteg) Jamen hun troede da det hed sådan. Hilsen Joan M.

Pia sagde ...

Dejligt at "møde" en nørd ligesom jeg selv. Jeg kan simpelthen ikke ha' dårlig tegnsætning og dårlig sprogbrug (men værst har jeg det med tegnsætning).

Pia sagde ...

Kom lige i tanke om en sætning som giver mig "gåsehud". "Kan du ikke vågne mig klokken xx?" - Nej det kan jeg ikke. Det kan ikke lade sig gøre. Det må du selv klare. - Men jeg kan VÆKKE dig!!!!!!!!!

violykke sagde ...

Tænker lidt hold da op en masse perfekte mennesker........

Mette G. sagde ...

Nej da - ikke en masse perfekte mennesker. Kun lige på det område ;-) Og så er jeg da helt sikker på, at vi alle gør et eller andet, der pisser andre af.

Camilla sagde ...

Som eksil nordjyde kan jeg få ringen for ørerne, når man her i Midtjylland siger "hvis er det sin" når man spørger til en gestands ejermand.

Irene sagde ...

Huha ..jeg er nok lidt sprogspasser på den omvendte måde. Lidt det der med ligger og lægger - den kan jeg aldrig huske thi hi
Men ellers har du ret. Jeg kan f.eks få fnidder af når nogen siger en buks - der er ski da to ben i sådan et par.
Men det er åbenbart korrekt at sige sådan.

obat wasir herbal sagde ...

Matur Suwun pisan booss... Artikele apik tenan he..!!
nderek langkung kula badhe sebar kabar obat kangge ngobati wasir, kula gadah obat ingkang ampuh lan aman kangge njenengan sedoyo. Monggo dipun tumbas nopo dipun tulung sebaraken njih. Matur suwun.Obat Herbal niki sampun terdaftar teng BPOM, Kangge informasi lewih lengkape monggo hubungi mawon 0821-3454-7772 utawi Pin BB 7EB05AAB.
cara menghilangkan ambeien alami
cara mengobati ambeien paling ampuh
cara mengobati ambeien dengan alami
cara menyembuhkan ambeien berdarah
cara mengobati ambeien bagi orang hamil
cara cepat mengobati ambeien
cara menyembuhkan bengkak ambeien
cara menghilangkan benjolan ambeien
cara mengobati ambeien ibu hamil
bagaimana cara mengobati ambeien
cara menyembuhkan ambeien dengan cepat
cara mengobati penyakit ambeien tanpa operasi
cara mengobati ambeien parah
cara mengobati wasir pada ibu setelah melahirkan
cara menyembuhkan ambeien pada saat hamil
cara mengatasi wasir yang berdarah
cara mengobati ambeien atau wasir
cara mengatasi ambeien bagi ibu hamil
cara menghilangkan ambeien atau wasir
cara mengobati ambeyen bagi ibu menyusui
cara mengobati ambeien pada ibu hamil
cara mengobati ambeyen bengkak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...